· disusun oleh Benjamin S. Bloom pada tahun 1956
· tujuan pendidikan dibagi menjadi beberapa domain.
· Suatu nilai berdasarkan kognitif.
· Merangkumi aspek pengetahuan, fakta dan teori.
· Membina pemikiran untuk pemahaman.
· Menjadi lebih kreatif dalam suatu pembelajaran.
Peringkat-peringkat dalam Taksonomi Bloom
Terdapat enam aras dalam Taksonomi Bloom iaitu:
a) Pengetahuan
· Mengingat semula tanpa perubahan.
· Mengetahui objektif pembelajaran.
· Terdiri daripada suatu penyataan yang ringkas, tepat dan tidak memerlukan contoh.
· Contoh soalan: Bilakah, Siapa, Apa
b) Pemahaman
· Kebolehan mengubah kefahaman daripada satu bentuk kepada satu bentuk yang lain.
· Boleh menyatakan idea utama dalam ayat sendiri.
· Terjemahan isi kepada huraian.
· Memahami bahan dengan berkesan.
c) Aplikasi
· Kebolehan menggunakan maklumat dalam situasi baru.
· Menekankan penggunaan kaedah, prinsip dan hokum teori.
· Pembelajarandaribahanmujarat/abstrak.
d) Analisis
· Kebolehan memecahkan sesuatu yang kompleks kepada yang kecil.
· Membahagikan pembelajaran.
· Menaakul sebab dan meleraikan komunikasi
· Menilai kerelevanan data (topik)
e) SIntesis
· Kebolehan mencantumkan dan mengintegrasikan fakta yang berkaitan.
· Membentuk sesuatu yang baharu (idea).
f) Penilaian
· Menguji kebolehan, mebuktikan, mengkritik.
· Membuat penilaian dan pertimbangan berdasarkan kriteria.
No comments:
Post a Comment