Pengenalan
· Jsu adalah ringkasan bagi Jadual Spesifikasi Ujian.
· Ia merupakan jadual yang menggambarkan ciri sesuatu ujian dari segi kandungannya.
· Rancangan persediaan item / soalan.
· Dikenali juga sebagai “ Test Blue Print” dan “test Specification”
· Merupakan matrik yang terdiri daripada 2 paksi : paksi “kandungan” (menegak) dan
paksi“Aras kemahiran” (melintang”.
· Kandungan merupakan topik dalam sukatan pelajaran manakala aras kemahiran
merupakan taksonomi penguasaan
· Dibina setelah penguji dapat menetapkan jenis dan kandungan ujian
· Membantu penggubal membina item soalan
· Jsu adalah ringkasan bagi Jadual Spesifikasi Ujian.
· Ia merupakan jadual yang menggambarkan ciri sesuatu ujian dari segi kandungannya.
· Rancangan persediaan item / soalan.
· Dikenali juga sebagai “ Test Blue Print” dan “test Specification”
· Merupakan matrik yang terdiri daripada 2 paksi : paksi “kandungan” (menegak) dan
paksi“Aras kemahiran” (melintang”.
· Kandungan merupakan topik dalam sukatan pelajaran manakala aras kemahiran
merupakan taksonomi penguasaan
· Dibina setelah penguji dapat menetapkan jenis dan kandungan ujian
· Membantu penggubal membina item soalan
Ciri-ciri JSU
1. Mempunyai kandungan ujian (topik-topik pelajaran.)
2. Aras kemahiran yang bergantung dengan taksonomi objektif pendidikan.
3. Pemberatan (%) pada kandungan aras kemahiran berdasarkan tempoh masa mengajar dan kepentingan sesuatu kemahiran itu diajar.
4. Bentuk soalan : objektif, esei, amali, kertas kursus dan lain-lain.
5. Bilangan item yang mengikut bentuk, kandungan dan aras kemahiran.
6. Kepayahan/ kesukaran item ( 20%- 80)
Siapa yang membuat JSU:
· Penggubal kurikulum dan sukatan pelajaran
· Guru-guru yang mengajar mata pelajaran
Kepentingan JSU
- Mengelakkan daripada membina ujian secara sembarangan.
- Menjamin kesahan isi kandungan sesuatu ujian.
- Menimbulkan rasa kepentingan topik-topik dan aras-aras kemahiran.
- Menentukan perseimbangan antara topik-topik dengan aras-aras kemahiran yang diuji.
- Memberi panduan untuk membentuk format ujian.
- Memberi panduan untuk membentuk soalan.
- Menstabilkan taraf serta aras kesukaran ujian dari setahun ke setahun.
- Mengambil kira bilangan masa yang diperuntukkan untuk sesuatu topik.
- Membolehkan perbandingan dibuat antara satu ujian dengan ujian yang lain.
Syarat JPU:
1. Ujian tidak dibina sembarangan,
2. Menimbulkan kepentingan topki dan aras kemahiran yang diuji,
3. Memberi panduan dan penentu kepada penggubal ujian, dan
4. Memastikan kesesuaian taburan soalan berdasarkan aras dan kemahiran.
Langkah-langkah membina JSU
Langkah1: Senaraikan tajuk-tajuk yang hendak diuji
Langkah II : Tentukan soalan yang akan dibina itu.
Langkah III : Tentukan model aras kesukaran item.
Langkah V :
· Tentukan bilangan soalan bagi setiap komponen (objektif, struktur, esei dll)
· Penentuan aras kesukaran soalan (soalan mudah – soalan sukar)
· Pemarkahan
Langkah VII
— -Menyatakan mata pelajaran
— -Tingkatan
— - Susunan nombor soalan mengikut tajuk.CONTOH JSU
No comments:
Post a Comment